Creació de música
electrònica (AudioSauna)
Cas 2016-1
|
||
Programes de música electrònica en alumnes de
batxillerat
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
En una classe d’extraescolar
el professor ensenya el funcionament del programa en línia de creació musical
AudioSauna perquè els estudiants aprenguin teoria musical.
Mitjançant
classes presencials, tutorials, videocorreccions, arxius compartits, etc. els
estudiants han de ser capaços de saber crear música i d’entendre la teoria
després d’haver creat. El nivell que ha d’assolir cada estudiant depèn dels
seus coneixements previs, però en tots els casos s’ha d’arribar a certa autonomia
per crear.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en
ensenyament
|
6
|
---
|
Experiència /
Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Alt
|
---
|
Tipus d’escola
|
Institut d’ESO
i Batxillerat
|
1r batxillerat
|
Localització
del centre
|
Zona Residencial
de poble
|
---
|
Connexió
|
Internet. Alta velocitat
|
---
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
Casa
|
---
|
Situació sòcio
- econòmica dels alumnes
|
Classe mitja
|
---
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels
alumnes
|
1r Batxillerat
|
---
|
Àrea / unitat
|
---
|
|
Fites en la història
|
||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
Aprendre la
lògica dels compassos i les figures rítmiques
|
---
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
Aprendre el
compàs 4/4 i l’ús de la rodona, blanca, negra, corxera. També creació d’una
base amb AudioSauna.
|
---
|
Tipus
d’activitat
|
Extraescolar
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
AudioSauna
|
|
Raó per la qual
la fa servir
|
És una
simplificació d’altres programes professionals que utilitzo per composar
|
---
|
Naturalesa de
las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Utilitzar la
tecnologia per entendre música i donar un impuls creatiu
|
---
|
Dificultats
trobades
|
El programa està en anglès
|
---
|
Ajuda /
col·laboració emprada
|
Videocorreccions
|
---
|
Rol del
professor
|
Director, ensenyar
el funcionament del programa i vincular-lo amb la teoria
|
---
|
Rol de
l’estudiant
|
Creador,
aprenent teòric, músic
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els alumnes que
ja fan música en treuen més profit
|
---
|
Avaluació de
l’aprenentatge
|
Avaluació i autoavaluació
mitjançant la creació
|
---
|
Lliçó apresa
pel professor
|
He de vincular l’activitat
amb música que agradi als estudiants
|
---
|
Relat d’aprenentatge: la comunicació semiòtica
Quan era més jove, m’havien explicat que la comunicació era un missatge que
passava d’un receptor a un emissor a través d’un canal i amb un codi comú. Aquest
era l’esquema que s’utilitzava per descriure des de la comunicació de les
abelles fins a la relació dels mitjans de comunicació de masses amb els espectadors.
Ara bé, quan em vaig plantejar quina comunicació s’establia entre el llibre que
llegia aleshores i jo, em vaig adonar que l’esquema era massa simple perquè no
tenia en compte el que jo interpretava.
Sabia que una persona, quan es comunica, mai no és passiva; tothom
interpreta (o mal interpreta), i sempre hi ha un enviament constant d’informació,
ja sigui per la cara que un fa quan li expliquen alguna cosa, o per la reacció
següent, o per un anàlisi posterior. Si la comunicació fos un simple enviament
d’informació, ens podrien ordenar fer una cosa i només seríem capaços de
fer-la.
L’esquema inicial de la comunicació va entrar en crisi, cosa que em va
portar a descobrir la retroalimentació i les teories que es fixaven en la interpretació
del receptor, com les de Laswell o de Shannon i Weaver. Semblaven teories convincents
que segurament em van conformar, i que em servien per explicar que llegia i a l’hora
interpretava segons les meves creences.
Un dia, però, vaig anar a parar a la semiòtica, que estudia els símbols, i en
concret a l’anàlisi que Umberto Eco fa dels relats i que em va fer preguntar
quin sistema utilitza Arthur Conan Doyle per escriure les aventures del seu
famós detectiu Sherlock Holmes. Als llibres, Watson narra en primera persona
els fets que li succeeixen al seu company Holmes, i el lector entén que l’autor
posa en boca d’un personatge allò que li succeeix a un altre personatge.
Eco proposa que en aquest esquema enrevessat apareixen dues figures mentals: la del lector
model i la de l’autor model. L’autor model no és una persona, sinó que és el
sistema descrit: Doyle inventant Watson narrant Holmes; i el lector model és
qui interpreta això i qui a més a més afegeix tota la informació que Doyle no especifica
perquè entén que el lector model ja construirà: el funcionament d’un violí, o del
sistema judicial, la ciutat de Londres de fons, i la resta de coneixements que
calen per entendre una narració.
Al cap i a la fi la comunicació no és lineal, ni circular, sinó que és un
terreny mental on hi ha un intercanvi constant d’informació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada